Wednesday, January 22, 2014

Eeuwenoude obsessie.


De laatste tijd heb ik een lichtelijke obsessie. Nee, geen obsessie waardoor ik niet meer eet, slaap en studeer. Nee, het is niet iets waar ik uren aan denk. Het is slechts iets waardoor ik gefascineerd ben. Iets nieuws is het niet. Totaal niet eigenlijk, want het is duizenden jaren oud. Ik heb het namelijk over de Griekse mythologie. Titanen, nimfen, helden en goden. De verhalen over deze mythologische figuren boeien mij elke keer weer. Narcissus die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld, iets waar aan te zien is dat hij een narcist was. Persephone, de dochter van Demeter, die het halve jaar in de onderwereld woont.

Eigenlijk heb ik altijd interesse getoond voor de mythologie. Dit was dan ook een van de redenen waarom ik in de eerste voor gymnasium heb gekozen —iets waar ik redelijk veel spijt van heb— en ook de voornaamste reden dat ik klassieke culturele vorming op nam in mijn vakkenpakket. Echter, ik merk de laatste tijd dat ik steeds vaker google op namen van Griekse —en soms Latijnse— goden en mythen. Een van de oorzaken hiervan kan zijn dat ik op dit moment bezig ben met de Percy Jackson and the Olympians serie van Rick Riordan, dit kon je al opmerken in de sidebar waar ik plaats wat de boeken zijn die ik het meest recent heb gelezen. Ook kan het komen doordat we het tijdens kcv hadden over de reliĆ«fs met Latijnse goden in het Paleis op de Dam. Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar waarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden.
Ik kan uren bezig zijn met het spel Megamythen —ik ben er alleen niet bepaald goed in—, lezen over hoe de Grote Drie hun vader naar Tartarus stuurden en naar films zoals Percy Jackson and The Olympians kijken. Is het schadelijk? Naar mijn idee niet, aangezien ik gister tijdens De Slimste Mens meer goden kon opnoemen dan alle kandidaten bij elkaar (ik vergat alleen Hestia en Demeter).
Stiekem ben ik nu dus aan het balen. Ik baal dat we bij KCV alleen maar voortborduren op architectuur en niet op de oude mythologie —de religie zelf kan mij niet schelen, de verhalen echter wel—. Ik baal dat het nog jaren duurt dat er een nieuwe Percy Jackson film uitkomt. En ik baal dat ik niet verder kom in MegaMythen.
Als ik een god(in) moest kiezen die mijn favoriet is, dan zou ik waarschijnlijk Athena of Artemis zeggen. Athena, omdat ik het idee dat al haar kinderen ontstaan uit gedachten en dat ze veel om wijsheid geeft mij heel erg aanspreekt. Artemis, omdat ik vroeger altijd in de bossen wilde wonen en daar zelf mijn eten bij elkaar sprokkelen.

Wat is jouw obsessie op dit moment? En wie is jouw favoriete Griekse god/godin?

3 reacties:

  1. Hee, maar ik heb ook Gymnasium gedaan, krijg je niet bij latijn meer over de goden en verhalen? Want dat waren juist de stukken die wij moesten vertalen.
    Ik vind het ook nog steeds superinteressant, vind het alleen jammer dat het steeds verder wegzakt..
    Leuke obsessie wel, hihi.

    xx May

    ReplyDelete
  2. Hee, leuk geschreven! Ik aanbid ook mezelf in m'n spiegelbeeld! xx Me

    ReplyDelete
  3. Ik heb eigenlijk nog nooit Griekse mythologie gelezen (shame one me?) maar ik vind die tijd wel heel erg interessant.

    ReplyDelete